Du är här:Start > Blogg

23 nov torsdag

Den helige Ande

Hej!

Nästa helg får vi i vår församling två besök samtidigt! Det är Lovsångslinjen från Dalkarlså folkhögskola och den resande predikanten Martin Réen från Ursviken Skellefteå. Det kommer bli så spännande att se vad Gud vill göra genom dessa människor i vår gemenskap!

Temat kommer att vara den helige Ande. Vi kommer få undervisning mycket tid för tillbedjan och ett eftermiddagsseminarium där det kommer att handla om den helige Andes gåvor i våra egna liv.

Bibeln säger att Gud valt att verka i världen genom oss människor. Det är genom dig och mig som Gud vill bereda ut sitt rike mitt här i vår vardag. Därför har Gud gjort oss till ett med honom genom den helige Ande och dessutom kallat oss till olika uppgifter som vi endast kan göra i Guds Andes kraft.

Det gäller inte endast några få utvalda utan alla som döper sig och gör sig till ett med Jesus förenas med honom genom Anden, bibeln kallar det att man föds på nytt, det gamla är bakom och något nytt blir till.

Sedan har vi i vår tradition lärt att det finns ett särskilt tillfälle som kan vara vid dopet men inte behöver vara det som vi kallar att bli andedöpt. Det är en särskild erfarenhet av att bli beklädd med kraft från Gud, att Guds Ande kommer på ett särskilt sätt och blir kvar! Dvs, det går inte att reducera andedopet till en känsloupplevelse som kommer och sedan går. Nej, vi som upplevt detta vet att det handlar om att vi dag för dag får uppleva hur Gud är nära och bär oss genom både vått och torrt.

Inte sällan är det för mig när jag är riktigt nere känslomässigt, trött eller sliten som Guds Ande gör sig påmind och man riktar sin tanke på Herren och känner hur kraften återvänder och hur glädjen och tacksamheten börjar spira igen.

Vid dessa tillfällen är det så uppenbart att det inte är jag som har gjort något särskilt "rätt", utan Guds Ande som tagit sin boning i mig "väcker min själ" så att jag återigen kan tacka Gud och gå vidare och veta att jag inte är ensam.

Guds Ande riktar alltid vår uppmärksamhet mot Gud och mot Guds Son som uppenbarat Gud för oss. Föder lovsång, tacksamhet och glädje i oss.

Därför är det mycket passande att vi under helgen kommer få sjunga tillsammans med Lovsångslinjen från folkhögskolan Dalkarlså. Har du frågor om lovsång så rekommenderar jag att du kan börja med att kolla in artikeln i tidningen Dagen som länkas här nedanför.

För alla tider kolla in kalendern. Väl mött!

/ Kenneth Mattebo, pastor

http://www.dagen.se/debatt/lars-petersson-lovsang-ar-inte-till-for-manniskor-utan-gud-1.1055310

3 okt tisdag

En begåvad församling

I vår församling håller jag på med en serie predikningar som handlar om något som kallas för tjänstegåvor. Vad är då detta?


Jo det är något som beskrivs på flera platser i bibeln och särskilt i ett brev som Paulus skriver till församlingen i Efesus. Där talar han om Jesus och säger 
...

"Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet. Då är vi inte längre barn som kastas hit och dit och dras med av varje vindkast i läran, när människorna spelar sitt falska spel och listigt förleder till villfarelse. Nej, vi ska hålla fast vid sanningen i kärlek och på alla sätt växa upp till honom som är huvudet, Kristus. Av honom fogas hela kroppen samman och hålls ihop genom det stöd som varje led ger, med den kraft som är fördelad åt varje enskild del. Så får kroppen sin tillväxt och bygger upp sig själv i kärlek."

Ef 4:11-16


Som att ett fotbollslag har spelare med speciella talanger som gör att de passar på en viss position så verkar Paulus mena att det finns i kyrkan (Kristi kropp, församlingen, gemenskapen) vissa talanger som bör vara i tjänst på den plast där de passar in.

Varför då?


Nyckeln för mig kommer på slutet "så får kroppen sin tillväxt och bygger upp sig själv i kärlek ". Kärleken sammanfattar allt.

Vi människor är skapade för att älska och det innebär alltid att sträcka sig ut ur sig själv mot en annan för min men lika mycket för den andres skull. Församlingen är platsen där den kärlekslogiken utgör själva grunden för gemenskapen. Det är genom att medlemmarna bär varandra, ger varandra stöd med sin speciella förmåga, som hela kroppen bärs upp. Fattas någon del kommer också själva kroppen att fungera sämre. Men om alla är med och bär enligt förmåga, kraft och talang kommer kroppen växa sig stark. Den kommer orka bära andra som inte själva orkar, den kommer ha kraft att bli effektiv i sin uppgift: att utbreda Guds rike där den finns.

Är det möjligt?

Ja, jag tror det. Men inte utan mycket arbete, möda och problem.

Är det värt det?

Ja.

Vill du vara med?

Välkommen! :)

/Kenneth

7 sep torsdag

Nybörjare i kristen tro?

I Markusevangeliet kapitel 10 berättas det att vuxna bar fram sina barn till Jesus för att han skulle röra vid dem. Detta gillade dock inte Jesu lärjungar av någon anledning och de visade bort dem.

Men när Jesus får se detta blir han förargad och tar fram ett av barnen och säger:

"Låt barnen komma till mig och hindra dem inte, för Guds rike tillhör sådana som de. Jag säger er sanningen: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in."

Den som blir en kristen brukar kallas ett Guds barn och vi tänker att man då också blir ett barn i tron, även om man är betydligt äldre än ett barn när man kommer till tro. Sedan växer man till i tron och man kan säga att man får en tro som är mogen, vuxen eller mer grundad eller något sådant. Kunskapen och erfarenheten som man samlar på sig bygger i det normala och sunda fallet upp tron så att den blir starkare.

Men samtidigt klingar Jesu ord kvar och påminner varje troende människa att man aldrig får tappa bort att vara ett Guds barn och ta emot Guds rike som ett barn även när man vandrat länge med Gud och samlat på sig en massa kunskap.

Den kunskap som blir en ersättning för den tillit till Gud som är precis som ett barns tillit till sina föräldrar den blir en belastning istället för den välsignelse som den var tänkt att vara. Den instinktiva och självklara tilliten som präglar barnen får vi som troende inte byta bort mot något annat.

Snart (27/9) börjar vi en grundkurs i kristen tro, en Alphakurs, här i Pingstkyrkan. De brukar alltid vara så roliga eftersom man uppmuntrar människor att dela med sig av sina funderingar och frågor och tvivel och allt annat som bär på. Det blir alltid intressanta och lärorika samtal om allt mellan himmel och jord.

På de här kurserna går man igenom robust kunskap om vad Kristen tro är och vad den vilar på för grund. Det tror jag är en mycket bra grund att ha med sig när man sedan går vidare i livet med Gud.

Den passar utmärkt för den som kallar sig nybörjare i tron! Skicka ett sms till 070-5657261 och gör din anmälan.

Till alla er andra som läser detta och tänker "det där kan jag redan" påminner jag om Jesu ord. Inför Gud är vi alla barn och vi får aldrig bli så stora i tron att vi "inte får plats i hans famn" som den gamla barnvisan går.

Hoppas vi ses! / Kenneth

Om bloggen

Här skriver församlingens pastor Kenneth Mattebo.