Du är här:Start > Blogg

11 dec tisdag

Väntans tider

Vi är inne i advent, väntan och förberedelse på den ankomst som vi blivit lovade.

Mycket med Jesus var ju spektakulärt, så också hans bortgång. Det gick till så att han typ flög in i himlen tills han inte syntes längre. Och lärjungarna stod kvar på berget och tittade uppåt. Efter en stund kom en ängel och sa att dom kunde sluta stirra och så lovade ängeln att Jesus en dag skulle stiga ner på samma plats och det skulle ske med dunder och brak så att hela världen skulle se det.

Detta hopp bar den tidiga kyrkan genom tider av svårighter. De var övertygade om att Jesus snart skulle komma tillbaka och vi kan läsa i bibeln att det redan då kom elaka tungor som frågade dem hur det gick med den där ankomsten? Men även om åren gick så har vi som kallats kristna inte slutat vänta på Jesu andra ankomst och det är en av sakerna vi påminner varandra om i advent.

Det är inte så roligt att vänta. Vi vill gärna ha det vi vill ha nu genast! Så var det förut också även om jag tror att vi blivit ännu mer otåliga i och med teknisk apparutur och andra hjälpmedel som gör att vi behöver vänta i allt färre sammanhang.

Vi som har det bra och ser fram emot jul och nyårsfiranden med överflöd av mat i trygghet bland familj och vänner. Vi behöver komma ihåg att vår värld är i drastiskt behov av en frälsare. Världen kan inte vänta på att den ondska och det lidnade som rasar runtomkring vår jord ska få ett slut.

Låt denna advent få bli en bön för de medmänniskor vi har som ropar ut till Gud efter rättvisa. Gud har lovat att skipa rätt, vi säger kom snart Herre Jesus!

13 nov tisdag

Om du visste..

Om det var så olyckligt att något otrevligt kommer att hända dig i
framtiden skulle du då vilja veta om det i förväg eller inte?

Om man inte vet så är man så att säga "lyckligt ovetande" om den kommande prövning och kan leva sitt liv utan att påverkas av det som ska komma. Men om man vet så kan man förbereda sig och kanske mildra konsekvenserna av det som ska drabba en. Men risken är att man låter vetskapen påverka ens liv så mycket att man inte blir fri att leva här och nu. 


Vad är bäst? Kanske är det från fall till fall och person till person.

Men det finns ett tillfälle i nya testamentet när Jesus berättar för sina
närmaste vänner, lärjungarna, att det skulle komma en stor katastrof som skulle förstöra det enorma templet som fanns i Jerusalem och att hela staden skulle bli öde. Dvs, hela deras kända värld skulle förstöras och detta under stort lidande.

40 år senare blev detta en verklighet när romarna jämnade templet med marken och hela den judiska befolkningen blev utkastade ur Jerusalem och in i det som kallas diasporan, den stora förskingringen.

I det läget, när de som satt framför honom frågade Jesus om de kunde få några
tecken att titta efter för att kunna ana när detta skulle hända, då
berättar Jesus några saker som dom skulle hålla ögonen på för att veta
att denna hemska händelse höll på att närma sig.

En kort sammanfattning av det Jesus sa är att det kommer att bli sämre
innan det blir bättre. Krig, katastrofer, oro, rykten, hat mot Jesu
namn, svek från vänner och kärlekslöshet. Allt sådant och mer skulle de
vara med om innan Jesus skulle komma tillbaka och skapa fred.

Jesu ord gäller fortfarande för oss idag eftersom han ännu inte kommit
tillbaka. De saker som Jesus sa skulle gälla under den sista tiden
gäller oss idag och de kommer att öka i intensitet innan Guds rike
kommer med fred i sin fullhet. Precis som en förlossning börjar med små smärtor som eskalerar innan barnet äntligen kommer ut.

Jesus ville alltså att vi skulle veta att våra dagar på jorden kommer innebära svårigheter. Varför? Jo han ger oss själv svaret i sitt tal i Matt 24. Jesus visste att när det ser mörkt ut omkring oss så kommer många som tror på Gud att börja
tvivla och undra om Gud verkligen är att lita på. En del kommer att
utnyttja situationen och lura människor i Guds namn. Tyvärr kommer många att förlora kärleken till medmänniskor och misstänksamhet breda ut sig.

Då blir några saker viktiga:

Låt er inte luras!
Gud har kontroll, Gud går att lita på och Gud kommer till slut att
skapa den fred som Gud har lovat. Lita inte på tokstollar som säger att
de vet när Jesus ska komma tillbaka eller säger att han redan har
kommit.

Var inte rädda!
Rädsla leder till dåliga beslut. Det får oss att dra oss undan varandra och leder till
misstänksamhet mot dem som är annorlunda.

Håll ut!
Det som är svårt i våra liv och i världen kommer inte få fortsätta för
alltid utan det kommer att slut på det. Så ibland får vi bara hålla ut.

Evangelium ska predikas över hela världen:
De glada nyheterna om att Jesus har vunnit seger över allt är starkare än all ondska och allt elände. Det kommer att spridas över hela världen
innan slutet kommer.

Slutet blir att Gud vinner även om det inte alltid kommer att se ut så.

Det var vad Jesus ville att vi skulle veta inför vår framtid.

Gud välsigne din dag!

23 okt tisdag

Jag skäms inte..

I våra bönegrupper läser vi just nu gemensamt ur Romarbrevet. Troligen det brev som det är skrivet mest om genom kyrkohistorien. Ivraren för renhet i den judiska tron Saulus, blev Paulus ivraren för Jesus Kristus och kanske den viktigaste figuren i den tidiga kyrkan.

Hans omvändelse är välkänd och dramatisk. Han fick möta den uppståndne Kristus på väg till Syrien där han hade fått fullmakt att jaga kristna (det var i norra Syrien som man först hade börjat använda namnet kristna).

Så vi behöver inte ens gå längre än till en av den kristna kyrkans allra första och största ledare för att kunna konstatera att religion i allmänhet inte är någon självklart god sak. För Paulus ledde "religion" honom till att begå frukansvärda handlingar och vi ser samma sak runt om vår jord. Men det var också "religon", hans gamla tro nu tolkad genom mötet med Jesus, som förändrade allt och ledde till ett liv i överlåten kärlek till andra.

Han fick gå från mörker och hat, till ljus och kärlek. Inte konstigt att han säger

"Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först men också greken" Rom 1:16

Hur är det med dig och mig? Ibland går snacket om religion (inte minst i valrörelsetider) bara kring det man tycker är negativt. Och vi som är troende hukar oss allt mer och kanske börjar undra vad det är vi tror på och lever efter egentligen!

Men jag som troende på Jesus försvarar inte religion i allmänhet. Det vore som att försvara politik i allmänhet eftersom man tycker att demokrati är en fin sak.

Det som jag absolut gör! Är, att jag inte skäms för min tro på Jesus Kristus. Gud och människa, den evige Gudens avbild som levde bland människor, dog och uppstod igen.

Mötet med den uppståndne Jesus är den avgörande skillnaden som gör att kristen tro inte är vilken "religion" som helst.

Häng med och läs Romarbrevet. Om någon månad kommer det att komma ett bibelstudium på första delen.

Gud välsigne just dig! / Kenneth

25 sep tisdag

Lägesrapport

Hallå ni som läser här! Nu var det länge sedan jag skrev något
så jag tänkte att ni kunde få en liten lägesuppdatering. Sommar och
höstupptakt har genomförts och rutinerna är igång. I alla fall snart för
oss i min familj. Jag håller precis nu på med inskolning till förskolan
med mina två senaste juveler. Alla ni som har provat det vet att det är
lite nervigt att lämna bort sina barn hos andra även om man vet att det
kommer att gå bra. Det är inte så kul när man kommer tillbaka och får
onda ögat för att man lämnat bort dom. När dom väl inskolats kommer jag
att återgå till att arbeta mer regelbundet i församlingen. Vi
har haft mycket besök på våra söndagsgudstjänster i höst. Det har varit
roligt, inte minst besöket av Thomas Nordberg på vårt församlingsläger
var trevligt. Även att få besök av Vännäs Pingst med deras nya
pastorspar Robert och Hanna Blomqvist. Nu
på söndag predikar Per-Gunnar Israelsson som varit evangelist och
föreståndare i församlingen tidigare. Han och hans fru Inger har vi haft
glädjen att få hälsa välkomna som medlemmar sedan de avslutat sin
tjänst som pastorspar i Vännäs Pingstförsamling. Se till att komma på
Gudstjänst på söndag!För övrigt läser vi i
våra bönegrupper ur Daniels bok och det blir ett bibelstudium om den
framöver. Det blir intressant! Även Svennez har dragit igång med två
framträdanden och snart börjar övningarna. Vill du vara med och spela så
är det bara att dyka upp. Vi hade även
premiär för dubbla gudstjänster i söndags. Nordmaling på förmiddagen och
Mjösjöby på eftermiddagen. Jag tror inte vi har samlat så mycket folk
totalt en vanlig söndag sedan jag började här för tre år sedan. Riktigt
roligt.

Gud är god och lönar dem som söker honom. Det är vår fasta övertygelse och drivkraft i allt vad vi gör i vårt församlingsliv.

Välkommen att vara med vem du än är. Man behöver inte vara medlem för att besöka oss eller engagera sig i något som vi gör.

Hoppas vi ses! /

Kenneth Mattebo, pastor

22 maj tisdag

Tacksamhet

De senaste dagarna har jag varit vad man tidigare i kyrkliga sammanhang kallar salig :) Ja man kan höra det ordet ibland nu också..

Man är glad, tacksam, det bubblar fram en sång till Herren i ens inre. Ja det gör vardagen lite lättare, ljusare och gladare.

Den här gången är min salighet ett eko från helgen som vi fått ha tillsammans i Korskyrkan och Pingstkyrkan här i Nordmaling. Jag upplevde att de blev platser där vi fick möta Herren. Vi talade naturligtvis om Guds Ande, sjöng sånger om Anden. Bad att få uppleva hans påtagliga närvaro. Och min upplevelse är att Gud var nära oss denna pingsthelg.

Det fyller mig med glädje och tacksamhet men också stor ödmjukhet att skaparen av himmel och jord verkar vara intresserad av oss. Gud ser allt och hör allt som pågår men har som bibeln säger sitt öra vänt till dom som åkallar honom. Det är någonting oerhört stort!

Gud möter oss inte bara för en upplevelse. Guds Ande kommer till oss för att läka oss, lära oss, uppmuntra och förmana, påminna oss om Jesus och mycket annat. Inte bara för vår egen skull utan för att vi ska få bli sändebud till människor runtomkring oss, särskilt dem som lider på olika sätt.

I bibeln står det att den helige Ande kom ner över Jesus vid hans dop, och blev kvar. Det är Guds längtan för alla människor också dig, vem du än är. Gud vill komma över dig och bli kvar.

Välkommen att besöka våra gudstjänster och Gud välsigna dig.

/ Kenneth

8 maj tisdag

Ny säsong nya perspektiv

Våren kommer! Vem trodde det!? Livet återvänder, allt och alla blir lite gladare och mer levande. Färgerna kommer tillbaka. Flygfän börjar surra, det doftar mer. Barna börjar cykla och köra kickabike och kan springa in och ut utan att behöva stanna för att dra på sig en massa kläder.Det är en annan frihet i luften!

På min gata är det som att bo på två helt olika ställen. Helt plötsligt tinar folk fram som man inte pratat med eller knappt sett på ett halvår, man stannar och pratar lite, det blir trevligare!

Men för att våren ska kunna komma måste det som varit ge vika för det nya som vi vill se. Den gamla säsongen är också vacker. Gnistrande sol i slalombacken, eller på skotern på en höjd eller sjö..

Naturen såväl som livet går genom faser, säsonger. Bibeln säger att Gud gjort allt vackert i sin tid. Och lycklig den människa som kan se det goda i livets olika skiften.

För att nå nästa fas nästa säsong, måste naturen såväl som du och jag vara beredda att släppa greppet om det som varit. Det kan vara melankoliskt, till och med sorgligt. Till exempel är jag inne i en mycket speciell fas då barnen är små och det är fullt ös, mycket arbete, lite sömn. Men fantastiskt roligt, utmanade och överfullt av glädje, grin och skrik och kärlek. Det ska bli skönt när dom blir större, men också ledsamt att förlora dessa små underverk av livsglädje som omger en. Som vill busa och skratta. Som vill att man ska trösta och leka. Som vill hålla en i handen när man ska gå till förskolan. Snart behövs man inte på det sättet. Men det kommer något annat och det är sorgligt med föräldrar som inte låter sina barn bli vuxna, man kan inte hålla fast vid något som har passerat.

Att vara människa är att vara bunden till tiden. Säsongerna kommer och går, och så blir vi helt plötsligt äldre och klokare, kanske. Naturens säsonger har alla sin charm. Livets säsonger kan vara mer knepigt, en del är mörka och tunga, andra ljusa och sköna. Men bakom det vi ser finns en annan dimension av verkligheten som vi kan ana men inte fullt ut greppa. Den verkligheten är inte bunden till tiden men inte heller skild från den. Den verkligheten är inramningen av våra liv. Den sätter våra liv in i ett sammanhang och skänker det ett annat djup och skönhet. Vi kan ana den men inte greppa den eftersom vi är begränsade till tid och rum. Men det är svårt att helt förneka den för den är inlagd i människornas hjärtan.

9 Vad vinner då den som arbetar med sitt slit? 10 Jag såg den möda som Gud har gett människors barn att sträva med. 11 Allt har han gjort skönt i sin tid. Även evigheten har han lagt i människornas hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk från början till slut. 12 Jag insåg att det inte finns något bättre för dem än att vara glada och göra det goda så länge de lever. 13 Och när en människa äter och dricker och ser det goda i sin möda, då är det en Guds gåva. 14 Jag insåg att allt som Gud gör består för evigt. Till det kan inget läggas, och från det kan inget dras. Så har Gud gjort för att man ska frukta honom. 15 Det som är har redan varit. Det som kommer att hända har också hänt förut. Gud kallar fram det förflutna.

Pred 3:11-15

Kanske du har levt i en tid i ditt liv då du inte tänkt så mycket på de eviga tingen? Eller så har du tänkt på dom men argumenterat med dig själv att du inte behöver bry dig om det? Det finns möjlighet för dig att gå in i en annan säsong i ditt liv där du accepterar den eviga verkligheten och låter den få prägla ditt liv. Det kommer innebära en ny säsong i ditt liv, fullt av ett nytt sorts liv, en ny livsglädje, nya dofter, nya erfarenheter, ny skönhet, ett annat djup. Du kommer kunna se på saker, situationer, människor i ditt liv på ett annat sätt, till och med de saker som är svåra. Men för att det ska vara möjligt måste du släppa taget om det som varit. De argument du haft och annat som du använt för att hålla Gud på avstånd.

Det kanske kan låta lika knepigt som det är att föreställa sig hela naturen i full vårprakt en kall, mörk decembermorgon. Men lika fullt som våren kommer kan du få vara med om en ny säsong i ditt liv.

Gud välsigne dig / Kenneth

17 apr tisdag

4 dagar med Jesus

Det var rubriken på det härliga veckoslutet som vi har haft i vår församling med resandeevangelist Ingemar Helmner.

Han har i fyra dagar på tre olika platser sjungit, vittnat och predikat om Jesus.

Ja vad betyder det egentligen att ha en dag eller en kväll eller ett liv med Jesus?

Det börjar väl i alla fall med själv påskens budskap: Jesus uppstod! Han lever!

Det är alltså möjligt att ha Jesus med i livet eftersom han lever och inte är död. Men vi ser ju inte honom som lärjungarna fick göra efter han uppstått. Det är sant men kom ihåg vad Jesus sa: Det är för ert bästa som jag går bort.

Jesus lovade att sända oss en annan hjälpare som återspeglar Jesus precis som Jesus återspeglar Gud Fader.

Vi som kallar oss kristna tror att vi kan leva med Jesus därför att Anden som själv är Gud visar honom för vår inre människa dag för dag. Det är faktiskt till och med så att om inte Anden avslöjar för en människa vem Jesus är så blir det dolt för henne.

Alltså säger vi att vi har Jesus med oss i vardagen. Även fast han inte är här fysiskt just nu. Men bibeln säger att han ska komma igen och samla alla till sig som känner honom.

Känner du Jesus? Det är alltså den viktigaste frågan du kan ställa dig själv.

Församlingen fick en utmaning av Ingemar i hans sista samling. Han skickade med en utmaning att be en bön varje morgon innan man börjar med sina andra rutiner:

"Herre sänd idag någon människa i min väg som jag kan få bli till välsignelse för"

Välkommen att kliva på den utmaningen så ska vi se om inte Jesus vill leda oss i människors väg som vi kan få vara till välsignelse för på vår vandring med honom!

Gud välsigne din dag!

22 feb torsdag

Kämpa!

Känns livet motigt för dig någongång då och då?

Troligen är du som jag och dom flesta att du svarar ja på den frågan.

Vet du vad?

Du ska skatta dig lycklig! så säger Jakobsbrevets första kapitel i alla fall:

"Räkna det som ren glädje, mina bröder, när ni råkar ut för olika slags prövningar. Ni vet ju att när er tro prövas ger det uthållighet.
Och låt uthålligheten leda till fulländad gärning, så att ni är fullkomliga och hela, utan brist på något sätt".

Jak 1:2-4

I vår församling har vi under fem veckor läst Jakobs fem kapitel på våra bönesamlingar som vi har på tre platser, Nordmaling, Norrfors och Mjösjöby.

Där har vi fått tampas med en del kraftigt material eller vad man ska säga, som till exempel det som står här ovan.

Jakob säger att den som får kämpa med sin tro genom olika prövningar ska komma ihåg att de för med sig något positivt. Det kan man inte alltid se så lätt när man är inne i svårigheter och det är väl därför som Jakob vill påminna om det.

Så här i OS tider påminns jag också om Paulus ord:

"Vet ni inte att av alla löparna som springer på arenan är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det.
Alla som tävlar måste ha disciplin i allt Ä de gör det för att vinna en segerkrans som vissnar, vi för att vinna en som aldrig vissnar.
Jag springer alltså inte utan att ha målet i sikte, jag boxas inte likt en som slår i tomma luften".

1 Kor 9:24-26

Det finns ett moment även i livet som kristen i att träna sig, öva, kämpa. På liknande sätt som kroppen behöver övas behöver vår inre människa tränas. Genom motståndet växer vi oss starkare så att vi inte låter modet falla för minsta motgång.

Vi blir sådana troende som kan säga; Ja det är tufft nu, men vänta bara, det vänder, vi har sett det förr! Gud är trofast.

Och när vi växer till i tro, uthållighet och goda gärningar så blir vi en gåva till den här världen. Vi kan vara röster av hopp där andra inte ser något hopp. Vi vet att Gud kommer ha sista ordet och därför faller vi inte in i missmod när saker går emot oss. Utan vi gör vad vi kan för att det ska kunna bli lite bättre för oss och för andra.

Känns livet motigt för dig någongång då och då?

Kämpa på! I din kamp växer du dig starkare för varje dag.

/ Kenneth Mattebo

2 jan tisdag

God fortsättning!

Jul och nyårsfirande har precis klingat av och kvar finns förhoppningsvis minnet av trevliga stunder med släkt och vänner. Kanske finns det också, trotts att man inte hoppats på just det, en liten kvarleva av all god festmat någonstans...

(Min gamla danskfödda gympalärare kallade den kvarlevan för "den lille julskinkan" och brukade inleda året med ganska tuff gymnastik för att att tukta den..)

Jag hoppas du som jag ser fram emot det nya året. För mig själv och min familj är det mycket fokus på våra tvillingar som kom till oss i maj ifjol. De ska under året som kommer lära sig sitta, rulla mer målmedvetet. För att så småningom ta sina första steg och säga sina första ord. (Det närmaste nu är BA BA). Och efter dom pustar två föräldrar som har full sjå att rensa undan nästa nivå av saker som de kommer åt att riva ner...

Men mitt i arbetet med vardagslivet som tar mycket kraft och energi finns det för oss en till dimension. Vi tror att just mitt i detta "värdsliga" finns Gud. Och det är inte alltid man tänker så men lyckas man bara stanna till, stilla sig, finna utrymmet där Gud kan få göra sig påmind i ens situation. Ja då förstår man att Gud alltid är med, alltid varit där, det är vi som inte alltid ser det.

Min uppmaning till församlingen innan förra året tog slut var att avsätta ca 4 timmar vid ett tillfälle för bön. Varför?

Jo, just för att vi människor behöver upptäcka platser i livet där vi kan stilla oss och låta Herren få tillgång till vårt inre, till våra tankar. Hjärtat säger bibeln är själva människans centrum, hennes innersta. Och hjärtat, säger erfarna bedjare, blir större när man avsätter tid för bön. Det vidgas. Kan ta in mer av Gud in i sig själv och sprida det ut i världen.

Det är bra och nödvändigt med den kontinuerliga bönen, suckandet, Jesusnamnet. Men det är också viktigt att ha en rytm då man låter bönen få ta tid, låter sig marineras i Herrens närhet, i hans Andes närvaro.

Det gör någonting med oss. Något bra.

Och alla vi som med obeslöjat ansikte ser Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.

2 Kor 3:18

Vi ses!

/Kenneth

Om bloggen

Här skriver församlingens pastor Kenneth Mattebo.